Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@14:28:14 GMT

فیلم فجر ۳۸ سرشار از عاشقانه، وحشت و خشم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۴۷۳۶

فیلم فجر ۳۸ سرشار از عاشقانه، وحشت و خشم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امسال در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر این اتفاق باز هم به شکلی دیگر تکرار شد و تقریبا در ۹۰ درصد فیلم‌ها رد خون و جنایت و قتل و زندان و خشونتِ زیاد دیده می‌شود که البته نقطه اوجش شاید همان فیلم افتتاحیه جشنواره باشد. 

فیلم «سه کام حبس» سامان سالور چنان تا دقایق آخر، تماشاگرش‌ را زیر فشار قرار می‌دهد که در لحظات زیادی نفس آدم را می‌گیرد، اما شاید مشکل اصلی در نمایش این فیلم، به عنوان فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره باشد؛ موقعیتی که برخلاف فستیوال‌های بزرگ دنیا که فیلم افتتاحیه و اختتامیه را به عنوان خبرهای مهم و مجزا معرفی می‌کنند، اینجا تقریبا همه از آن فراری هستند چون بیشتر فیلمسازان و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم همه آن‌ها هیچ علاقه‌ای ندارند که فیلم‌شان اولین فیلم جدول نمایش کاخ جشنواره یا همان سینمای رسانه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین هم باعث شده ابراهیم داروغه‌زاده در این سه دوره دبیری‌اش بهانه‌ای برای اعتراض دست کسی ندهد تا جدول نمایش با قرعه کشی بسته شود.

البته او به عنوان دبیر چندان نقشی در موضوع فیلم‌های جشنواره و تلخی آن‌ها ندارد چرا که شاید بتوان گفت خیلی از این فیلم‌ها بازتاب شرایط جامعه هستند ولی با این حال این حجم از فیلم‌های تلخ در یک جشنواره و خسته کردن مخاطب در جای خود قابل تامل است.

تعداد این فیلم‌های خشونت بار در سه چهار روز اول جشنواره که در واقع بیش از ۹ سانس متوالی می‌شدند خیلی از مخاطبان سینمای رسانه را در جشنواره خسته و عصبی کرد و اکثریت منتظر دیدن یک فیلم کمی شاد یا کمدی بودند تا تلخی‌ فیلم‌های اول جشنواره را از بین ببرد؛ اتفاقی که البته خیلی محقق نشد و به جایش یکی دو نشست شاد و مفرح با حضور چند کودک تلافی همه را درآورد.

در بسیاری از فیلم‌های امسال دعوا و قتل پای ثابت فیلم‌ها بود و سیگار کشیدن هم که تقریبا ‌در تمام ‌فیلم‌ها عنصری جدایی‌ناپذیر از شخصیت‌ها بوده که البته زیاد شدن زنان سیگاری در فیلم‌ها را هم باید به این بخش اضافه کرد. 

اما در کنار این ویژگی‌ خاص فیلم‌های امسال یک نکته‌ قابل توجه به چشم می‌آید ‌که آن هم تعداد نسبتا زیاد فیلم‌های غیرآپارتمانی بود.‌ در این دوره فیلم‌هایی مثل «خروج»، «درخت گردو»، «پوست» و «آتابای» که کلا از تهران خارج شده بودند و لوکیشن‌هایی چشم نواز و زیبا را به تصویر کشیدند.

علاوه بر این ویژگی مثبت چند فیلم متفاوت هم در جشنواره امسال بودند که نوید اتفاق‌هایی تازه را در سینمای ایران می‌دهند، فیلم‌هایی که به نوعی می‌شد آن‌ها را در ژانر وحشت دید مثل «پوست» به کارگردانی برادران ارک که پس از «شب بیست‌ ‌ونهم» یکی از بهترین فیلم‌های نسبتا ترسناک سینما بر اساس طلسم و افسانه و خرافات است.  

همچنین فیلم «آن شب» کورش آهاری هم با کمی ارفاق میتواند نمونه‌ای تازه در این گونه باشد گرچه سازندگانش تاکید دارند که این فیلم در ژانر وحشت نیست.

و در آخر به فیلم عاشقانه و ترکی نیکی کریمی باید اشاره کرد که هم تصویر سینمایی تازه‌ای است و هم تجربه‌ای متفاوت در کارنامه کارگردانی این بازیگر که بسیاری از منتقدان در جشنواره آن را بهترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردان دانستند.

کد خبر 484200 برچسب‌ها سینما جشنواره فیلم فجر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینما جشنواره فیلم فجر فیلم افتتاحیه فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاتر‌های با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کار‌های دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهر‌های خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجرا‌های عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند